Een kijk op diversiteit!

Samenwerking met de Artevelde Hogeschool

Sinds een tiental jaar werkt Kwasa Kwasa samen met de pedagogische opleiding tot kleuterleider(ster) van de Artevelde Hogeschool. Deze samenwerking kwam eerst tot stand via Anne Van Laethem en nu via haar dochter Laure Evers. Kwasa Kwasa nam destijds de fakkel over van de cel vorming van de integratiedienst en deed dit met plezier.

Jaarlijks verzorgt Kwasa Kwasa een viertal sessies van een namiddag, voor de tweedejaarsstudenten.Tijdens de eerste trimester van elk academiejaar vormt een module over diversiteit in onze samenleving een onderdeel van het curriculum. Kwasa Kwasa werkt hier telkens aan mee en behandelt verschillende thema's zoals: historiek van de migratie, het vluchtelingenthema, racisme, vooroordelen en discriminatie. 
De  studenten worden in twee groepen verdeeld en ze volgen lezingen over beide onderwerpen. De namiddag wordt afgesloten met een getuigenis van mensen van verschillende origines, over hun leven hier, waarom ze naar hier gekomen zijn, maar ook over het onderwijs van hun kinderen.
Bij het gedeelte  "historiek van de migratie en vluchtelingenthematiek" wordt vertrokken van filmbeelden over de beginperiode van de migratie. De studenten maken kennis met de oorzaken van migratie vroeger en nu. Begrippen zoals arbeidsmigratie, gezinshereniging, spontane migratie, migratiestop e.d. worden duidelijker en krijgen ook een gelaat. De getuigenis op het einde van de namiddag maakt de hele thematiek tastbaarder en realistischer.
Het thema vooroordelen, discriminatie en racisme begint met het scheppen van een theoretisch begrippenkader. Daarna volgt een filmfragment ter illustratie en we eindigen deze sessie met een open discussie, waarbij zoveel als mogelijk wordt teruggekoppeld naar de onderwijs praktijk. Ook hier kan het gesprek ter afronding van de namiddag het theoretische kader levendig en reëel maken.
 
Wij vinden deze samenwerking nuttig en interessant en blijven vragende partij voor een uitbreiding van deze namiddagen. Er kunnen aan deze namiddagen nog een heleboel thema's gelinkt worden, zoals meertaligheid, identiteitsbeleving, visieontwikkeling over diversiteit, culturele variabiliteit in klas en maatschappij etc.
We zouden het fijn vinden om deze sessies ook in andere pedagogische opleidingen of humane richtingen te kunnen verzorgen.
 
We hopen op nog een jarenlange vruchtbare samenwerking.